TBL biedt meer…
Op het TBL stemmen we het onderwijs zo veel mogelijk af op onze leerlingen. Dit gebeurt in de lessen, maar ook rondom activiteiten buiten de lessen.
Op het TBL stemmen we het onderwijs zo veel mogelijk af op onze leerlingen. Dit gebeurt in de lessen, maar ook rondom activiteiten buiten de lessen.
Het TBL is zowel een CultuurProfielSchool als een Jet-Netschool. We hebben allerlei (na)schoolse activiteiten om je persoonlijke talenten verder te ontplooien. Als CultuurProfielSchool geven we extra aandacht aan kunstzinnige en culturele vorming. Als Jet-Netschool stimuleren we je ontwikkeling in de exacte vakken.
Het TBL is een officieel erkende Cultuurprofielschool. Deze naam werd in 2011 aan onze school toegekend door de Vereniging van Cultuurprofielscholen. Op het TBL doen zowel leerlingen als docenten ontzettend veel aan kunst en cultuur. Het idee om Cultuurprofielschool te worden kwam dan ook niet zomaar uit de lucht vallen. De afgelopen jaren is er hard gewerkt aan een uitgebreid kunstprogramma met de Masterclass Art, het nieuwe examenvak drama en een andere opzet en inrichting van de kunstvakken muziek, beeldend en CKV in de bovenbouw. Daarbij is er een hechte samenwerking ontstaan met alle culturele instellingen van Oss en de Hogescholen voor de Kunsten in de regio.
Met cultuuronderwijs laten we zien wie we zijn. Bij de kunstvakken van het TBL staan doen, ervaren, beleven, presenteren en reflecteren centraal. Je neemt deel aan kunstzinnige activiteiten binnen en buiten de school. Je leert kijken en luisteren naar je eigen werk en dat van anderen. Daarbij leer je creatief denken. Al deze vaardigheden ontwikkel en bespreek je voortdurend bij de kunstvakken, waardoor je mondiger, zelfverzekerder, opener en socialer wordt en je je talenten optimaal ontplooit. Het onderwijsidee is dat we werken vanuit het Hart, Hoofd en Handen-principe, via thematisch onderwijs en vakintegratie. Daarbij speelt het presenteren van je werk een belangrijke rol. Ieder jaar organiseren we veel presentatiemomenten zoals de Culturele Avond, toneelvoorstellingen, het Titus Debat en de Masterclass presentatieavonden. Iedere laatste vrijdag van de maand is er onder schooltijd, tijdens de pauzes, een open podium.
Talentontwikkeling, samenkomen van schoolvakken en betekenisvol taalonderwijs is waar sCOOLradio voor staat. sCOOLradio is een doorlopend onderwijsproject en radiozender van Het Hooghuis. Leerlingen van alle Hooghuislocaties kunnen zich aanmelden als dj. Zij volgen dan een intensief opleidingstraject, dat is ontwikkeld in samenwerking met 3FM, en krijgen een eigen radioprogramma. Midden in de school staat een glazen studio waarvandaan zij radio maken.
Ieder jaar hebben alle leerlingen de mogelijkheid deel te nemen aan een productie van de musicalgroep. De artistieke leiding is in handen van Marlijn van Dijk, Stanley Stokkermans en Noortje van de Wetering. Ine Smit-Verbakel is verantwoordelijk voor alle organisatorische zaken rondom de musical en het Theaterbrugklas. Zij is tevens het aanspreekpunt voor de ouders en de leerlingen die deelnemen aan de musical en het Theaterbrugklas. In de afgelopen jaren namen de leerlingen met groot enthousiasme deel aan “Foxtrot”, “Cinderella”, “Pippin” en “Fame”. In januari 2021 zal de musical “Hairspray” te zien zijn in theater De Lievekamp. Daarna worden audities gehouden voor de volgende musical.
Interscolair / sport buiten lesverband
Buiten de reguliere gymlessen om zijn er voor alle leerjaren extra mogelijkheden om te sporten.
Zo organiseren we voor alle leerjaren door het jaar heen sportdagen.
Verder hebben alle 1e jaars leerlingen de gelegenheid om zich in te schrijven voor de sportklas. Alle 2e jaars leerlingen kunnen zich 4 keer per jaar inschrijven voor de interscolaire toernooien (voetbal-volleybal-basketbal-softbal). Hier wordt dan in teamverband gestreden tegen andere scholen in Oss. Alle 3e jaars leerlingen doen mee met de schoolsport olympiade. Deze leerlingen gaan een hele dag sporten in toernooi vorm of volgen verschillende clinics. Ook kan er individueel bijles (op initiatief van de leerling zelf) gekregen worden voor leerlingen die een vervolgopleiding richting Fontys Sporthogeschool willen gaan doen.
Maatschappelijke stage op het TBL
Maatschappelijke stage houdt in dat leerlingen, door het doen van vrijwilligerswerk, een bijdrage leveren aan onze maatschappij. Maatschappelijke stages zijn leerzaam, uitdagend en profijtelijk voor zowel de leerling als de (leef)omgeving. Bij het zoeken naar en uitvoeren van een maatschappelijke stage, wordt rekening gehouden met ieders eigenheid en ontwikkelingsmogelijkheden. Wij willen als school leerlingen begeleiden in hun groei naar actief participerend burgerschap.
In zowel de onder- als de bovenbouw zullen leerlingen een aantal uren maatschappelijke stage uitvoeren. In de praktijk merken veel leerlingen dat ze allang een maatschappelijke bijdrage leveren, bijvoorbeeld via hun sportclub, door het bieden van mantelzorg, door te helpen bij de reddingsbrigade of het begeleiden van (buurt)activiteiten. Er zijn veel mogelijkheden voor het invullen van een maatschappelijke stage. Leerlingen zijn vrij om hier een eigen keuze in te maken.
Theaterbrugklas
Vind je het leuk om aan toneel en/of zang te doen, dan is de Theaterbrugklas iets voor jou. In principe heb je één keer per week les. De theaterlessen bestaan uit toneel spelen afgewisseld met zang. Je leert bijvoorbeeld hoe je met je stem moet omgaan zodat je duidelijk verstaanbaar bent. Je leert wat algemene theatertermen, samenwerken en scènes maken. Ook leer je zingen en mag je zelf dansen maken. Daarom noemen we het ook geen toneellessen meer maar theaterlessen. Tijdens de repetities werk je samen naar een voorstelling toe. Aan het einde van het schooljaar vindt die voorstelling plaats in de “Muzelinck” of in “De Groene Engel”. De lessen worden gegeven door Marlijn van Dijk en Stanley Stokkermans.
Sportklas
Ook komend schooljaar kunnen alle (brugklas)leerlingen en 2e jaars leerlingen zich opgeven voor de sportklas. Dit houdt in dat je buiten de gymlessen om ongeveer 20 extra lessen sport gaat volgen. Het programma is heel divers, we gaan ongeveer de helft van de lessen buiten school volgen (bijvoorbeeld tennis, fitness, skiën waterpolo, squash, bmx, paintball) en de helft van de lessen binnen school (bijvoorbeeld turnen, dansen, voetbal, handbal, freerunning etc). Bij de start van het programma mag je als deelnemer ook meedenken over de invulling van het programma, samen kijken we wat de mogelijkheden zijn.
De sportklas is op dinsdagmiddag (tussen 15.15u – 16.30u).
Kortom: Houd jij van sporten en wil je je wat meer verdiepen in verschillende soorten sporten, schrijf je dan nu in voor de sportklas! Volg je de Masterclass Sport & Life Science dan kun je alsnog op de dinsdagmiddag met het sportklastraject meedoen.
Kunst en cultuur binnen het onderwijsprogramma
In de onderbouw volgen alle leerlingen de kunstvakken tekenen, muziek en drama. Daarnaast kunnen alle brugklasleerlingen kiezen voor de Masterclass Art; dan krijg je twee jaar lang twee extra lessen Art per week. Ieder leerjaar werken we binnen een bepaald thema waarin de vier onderdelen beeldend, drama, muziek/zang aan bod komen. Alle creatieve werken worden gepresenteerd tijdens de altijd goed bezochte presentatieavonden.
In de bovenbouw kun je kiezen voor de examenvakken beeldend, muziek en drama, of een combinatie daarvan. Bij het vak kunst algemeen bestudeer je kunstvormen en -stromingen vanuit verschillende invalshoeken. Dit vak sluit je af met een centraal schriftelijk eindexamen.
Iedere leerling krijgt in de bovenbouw van havo en atheneum het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming of CKV. Hierbij staan kunstbeschouwing, het bezoeken van voorstellingen, exposities en het deelnemen aan workshops centraal.
De afkorting KCV staat voor Klassieke Culturele Vorming. Dit vak wordt in het schooljaar 2014-2015 voor de laatste keer in de huidige vorm gegeven in 5 gymnasium. In de vierde klas (en later in de vijfde klas) wordt het voortaan opgenomen bij de vakken Grieks en/of Latijn, die dan de naam Griekse taal en cultuur en Latijnse taal en cultuur krijgen.
We gaan uitgebreid in op de culturele aspecten van de Griekse en Romeinse samenleving: hun geschiedenis, archeologie, kunsten, verhalen, mythen, toneel en filosofie. Een verplicht onderdeel bij KCV zijn de culturele activiteiten die raakvlakken hebben met de klassieke samenleving: een museumbezoek, het lezen van een boek, het bekijken en analyseren van een film en het bezoeken van een theatervoorstelling. Je maakt verslagen en geeft presentaties over deze activiteiten.
In de vijfde klas van het gymnasium kun je meegaan met de reis naar Rome. Tijdens de KCV-lessen bereid je je voor op deze reis. Voorheen organiseerden we in de vierde klas ook een reis naar Griekenland, maar deze reis komt dit schooljaar te vervallen. Voor de gymnasiumleerlingen die in schooljaar 2014-2015 in de vierde klas beginnen, zijn er plannen om in de bovenbouw een gecombineerde reis te maken door Griekenland en naar Rome. Deze reis vervangt dan de afzonderlijke Rome- en Griekenlandreis.
Opleiding Theatertechniek (OTT)
Ben je geïnteresseerd in het werken met techniek zoals mengpanelen, mixers, geluid en licht, dan is de opleiding theatertechniek iets voor jou. Je leert in een hechte groep alle onderdelen van podiumtechniek met professioneel apparatuur in een professionele omgeving zoals theater De Lievekamp, Groene Engel, De Muzelinck en op school.
Je doet ervaring op tijdens allerlei evenementen (zoals Open Podium, informatieavonden en presentaties) en uitvoeringen (bijv. van de musical) en krijgt een aantal workshops van een ervaren geluids-, en lichttechnicus in het werken met mengpanelen, opnametechnieken en lichtshows.
De groep krijgt per schooljaar ook een aantal workshops.
OTT heeft een eigen website -> https://theatertechniektbl.webnode.nl/
Schoolband Room B1
Speel jij een instrument en vind je het leuk om muziek te maken met anderen, dan is het schoolband iets voor jou. Zo’n 25 dinsdagmiddagen per schooljaar komen we bij elkaar om samen muziek te maken. Het repertoire kiezen we zelf. Alle muziekinstrumenten zijn in principe welkom. Van trompet tot viool, van harp tot koebel. Het is wel handig als je van blad kan spelen. (Noten als je een melodie- instrument hebt en akkoorden als je bijvoorbeeld gitaar of keyboard speelt.) Je hoeft niet supergoed te zijn. Wat we wel vragen is dat je het superleuk vindt om muziek te maken.
We spelen liedjes die nu in de mega top 50 staan, maar ook lekkere liedjes om op te dansen. Als je zelf goede ideeën hebt voor liedjes die we kunnen spelen zijn die altijd welkom. Voor de kosten hoef je het niet te laten, want deelnemen is gratis. Het is wel erg fijn als je er zo vaak mogelijk bij kan zijn.
We treden op tijdens de Open Dag en meestal zijn er nog wel een aantal gelegenheden waar we “de pannen van het dak” kunnen spelen.
Docent: Paul Wagemakers
Instagram schoolband Room B1 -> @B1_schoolband
Read2Me!
In de brugklas doe je mee met ‘Read2Me!’, een voorleeswedstrijd speciaal voor brugklassers. Deze wedstrijd spoort je aan nieuwe jeugdboeken (voor) te lezen. Het belangrijkst hierbij is dat je plezier hebt in het lezen. Deelnemende scholen uit het werkgebied van een bibliotheek selecteren ieder hun beste voorlezer. Deze voorlezers strijden vervolgens tegen elkaar in de bibliotheekronde. De beste voorlezer van een bibliotheek doet mee aan een wedstrijd op provinciaal niveau, waarna de winnaar hiervan doorgaat naar de landelijke finale.
Schrijvers op school
In samenwerking met de Openbare Bibliotheek Oss nodigt de sectie Nederlands jaarlijks een schrijver uit voor leerlingen van 4 havo en 5 vwo. Tijdens de lessen bereiden de leerlingen zich voor door het lezen van een boek(fragment) van de schrijver. Door het maken van opdrachten verdiepen zij zich in leven en werk van de schrijver. Tijdens de bijeenkomst vertelt de schrijver over het schrijversvak en leest hij voor uit eigen werk. Leerlingen worden daarna in de gelegenheid gesteld vragen te stellen aan de schrijver.
Global Goals Ambassadors Club TBL Oss
Op deze website heb je vast het volgende gelezen: “Op het TBL leggen we al jarenlang nadruk op vaardigheden zoals samenwerken, oplossingen bedenken, je flexibel opstellen, omgaan met cultuur en culturen, leiderschap tonen en weerbaar zijn. We hebben hoge verwachtingen van jou. Het maakt van onze leerlingen wereldse mensen.” Misschien is dit wel één van de redenen om voor het TBL te kiezen.
Het Platform Global Goals Oss heeft 17 Global Goals opgesteld. De missie van het platform past volgens ons helemaal bij het TBL en bij jullie. Hieronder kun je meer lezen over onze doelen en activiteiten. Ben jij een Global Goals Ambassador, meld je dan aan.
Samenwerken, verbinden, elkaar inspireren
We discussiëren en debatteren over politieke, sociale of klimaatonderwerpen, doen mee aan debatwedstrijden, bedenken acties, ontvangen eventueel leerlingen uit het buitenland en zamelen geld in om die leerlingen te ontvangen.
Iedereen die geïnteresseerd is in het ontmoeten van nieuwe mensen, discussiëren en debatteren en een actieve bijdrage leveren aan de 17 Global Goals. Daarnaast moet je willen deelnemen aan debatwedstrijden en (inzamelings)acties. Ook moet je bereid zijn leerlingen uit het buitenland te ontvangen zonder dat er sprake is van een uitwisseling.
n.b.: De Global Goals Ambassadors krijgen in 5 vwo of 4 havo voorrang bij het deelnemen aan een Youth Leadership Summit. Let op: er kunnen slechts enkele Global Goal Ambassador’s deelnemen aan een Summit.
Naast leerlingen die willen deelnemen aan de activiteiten hebben we ook voorzitters nodig die de kar gaan trekken. Denk aan de volgende voorzittersrollen: fondswerving, debatteam en sociale media.
Het vervullen van de rol van Global Ambassador en/of het vervullen van een voorzittersrol kun je op je testimonium zetten. Een testimonium bevat een opsomming van de extra activiteiten die een leerling met succes heeft ondernomen naast het reguliere lesprogramma van school. Het testimonium wordt bij de diploma- uitreiking uitgereikt aan de leerlingen die daar belangstelling voor hebben, of deze nodig hebben voor een vervolgstudie.
Marja Venema en Laurie Heinen
Kunstklas
In de kunstklas maak je kennis met verschillende thema’s, technieken en materialen, 2-dimensionaal en 3-dimensionaal. Er is aandacht voor technieken
die nauwelijks aan bod komen in de normale lessen beeldend, zoals o.a. droge naald etsen, zeefdrukken met sjablonen en de beginselen van het digitaal beeld bewerken. Heb jij speciale belangstelling voor beeldende vormgeving, wil jij bezig zijn met schilderen, tekenen en vormgeven, kortom wil je jezelf ontplooien op het creatieve vlak.
Of denk je al verder en wil je een opleiding gaan volgen in bijvoorbeeld, mode, grafisch vormgeving, industrieel ontwerpen, kunst, fotografie, enz. dan kun je binnen deze klas werken aan een gevarieerd eigen portfolio.
Voor wie: Alle leerlingen van het TBL
Door wie: Sarah van den Dungen
Wanneer: Dinsdagmiddag van 14:15uur tot 16:30 uur
Chinees
Vind je andere talen en culturen interessant, dan is Chinese Taal en Cultuur vast iets voor jou. Wist je dat Chinees de meeste gesproken taal ter wereld is? Onder andere omdat er 1,4 miljard mensen in China wonen die de taal spreken. En maar liefst een op de vijf wereldbewoners is
Chinees. Dus een beetje Chinees leren kan handig zijn als je in de toekomst ooit naar China gaat of gaat samenwerken met Chinezen. Onze docent Chinees komt oorspronkelijk uit China. Ze neemt jullie mee naar het land waar ze opgroeide om de cultuurverschillen met Nederland te leren kennen. Ze legt ook de redenen van die verschillen uit. Je zult China en de Chinezen dan beter begrijpen, maar je zult tegelijkertijd ook anders naar je eigen cultuur gaan kijken.
De lessen bestaan uit taal en cultuur. Je leert de beginselen van de taal en belangrijke culturele aspecten en hoe je met de cultuur kunt omgaan. Qua taal leer je onder andere Chinese tekens, getallen, hoe je jezelf kunt voorstellen, het beschrijven van je situatie thuis en ook praktische dingen zoals een kaart schrijven in het Chinees. Betreffende de cultuur leer je van alles over het echte Chinese eten, onderwijs in China, Chinese families en doe je mee aan workshops zoals Chinese dumplings maken en Chinese kalligrafie.
Elke les duurt 60 minuten, dinsdag van 08.20 tot 09.20 uur
Maximaal: 15 leerlingen
Docent: Jessica Sun
CompaTBL 2.0
Bij de activiteit ‘CompaTBL 2.0” maak je kennis met nieuwe media, ga je je verdiepen in bepaalde technologieën en de digitale wereld. Heb je hier belangstelling voor, of wil je later misschien wel werken in deze branche, dan is deze activiteit zeker een aanrader!
Je leert hier onderzoeken, experimenteren, ontwerpen, presenteren, evalueren en je maakt kennis met het ‘design thinking’ principe. Je kunt denken aan:
Vind je het leuk om bezig te zijn met wat er in de wereld allemaal ontwikkeld wordt op het gebied van technologie en design? Wil je daarnaast ook af en toe samen gamen? Meld je dan aan voor CompaTBL 2.0
Wanneer: dinsmiddag 15.15-16.30 uur. Voor: klas 1 t/m 6, o.l.v. Paul van der Heijden
Website -> https://compatbl.weebly.com
sCOOLradio
Vind je het leuk om te presenteren en anderen enthousiast te maken voor nieuwe muziek, dan is sCOOLradio wat voor jou. Je krijgt les in alles wat met presenteren, radioproductie en studiotechniek te maken heeft. Bovendien ga je op bezoek bij NPO 3FM, word je intensief begeleid door een radiodocent en krijg je een eigen programma. Het tijdstip van jouw programma mag je zelf bepalen.
Als je inschrijving voor sCOOLradio is ontvangen, word je uitgenodigd voor een auditie. Daarna stroom je in in het dj-team en volg je de Basisopleiding Radio-dj. Daarvan ontvang je een certificaat. Na deze opleiding start je met een mede-dj het radioprogramma. Daarnaast volg je de Gevorderdenopleiding Radio-dj en kun je het volwaardige Diploma Radio-dj behalen.
Rondom Serious Request houden we een grote actie. Al een aantal jaar op rij maken we een marathonuitzending, waarbij we het dag en nacht radio maken. Je blijft dan slapen op school. Na de actie overhandigen we het geld aan de 3FM-dj’s in het Glazen Huis.
Neem een kijkje op de website van sCOOLradio: www.scoolradio.nl
Molenstraat 30, 5341 GD Oss
Tel 0412 224180
infotbl@hethooghuis.nl
Twitter @tbl_oss
Facebook Titus Brandsmalyceum
Instagram TBL_Oss
Verschillen in inzichten en passies maken onze school bijzonder. We stimuleren dat je bent en blijft wie je bent. Eigenzinnig, authentiek en oprecht. Én klaar voor de wereld van morgen!
Het TBL staat voor uitdagend leren op hoog niveau. Met Expeditie-onderwijs en verschillende masterclasses ontwikkel jij je op inhoudelijk en persoonlijk vlak. Hoe dat eruitziet? Kijk hier gerust even binnen!
Je krijgt op het TBL alle ruimte om jezelf te ontplooien, op allerlei gebieden. We ondersteunen persoonlijke groei, stimuleren je op te komen voor je mening en motiveren je in gesprek te gaan met anderen. Proef de sfeer hier!