Havo/vwo Expeditie

Het Expeditie-onderwijs op het TBL is een driejarige brugperiode voor onderzoekende, leergierige en nieuwsgierige leerlingen met een havo, havo/vwo of vwo-advies.

Vind je het leuk te ontdekken en om zelf op onderzoek uit te gaan en vind je het fijn om met anderen samen te werken? Zoek je daarnaast graag het onbekende op en kun je goed zelfstandig aan de slag gaan? Dan zit je bij Expeditie op het TBL op de juiste plek.

Leerlingen werken met een eigen portfolio met daarin leerdoelen per vak. Academische vaardigheden zijn in de lessen verweven. Je krijg projecten waar je een aantal weken individueel of met een groepje aan werkt. Door regelmatig vakoverstijgend te werken krijg je inzicht in verbanden tussen vakken. Samenwerken in projectgroepen zorgt ervoor dat je beter wordt in een aantal vaardigheden, zoals samenwerken, plannen, informatie zoeken, onderzoeken en presenteren.

We dagen je uit om op onderzoek uit te gaan en ook de verbinding met de praktijk buiten de school te zoeken. Zo ga je tijdens de Expeditieweek naar een bedrijf in Oss om in een groepje aan een casus te werken.

In de Expeditieklas reflecteren we met elkaar om het leerproces te ondersteunen. Er wordt feedback aan elkaar gegeven en vervolgens worden de ontwikkelingen vastgelegd in een digitaal portfolio, zodat je zelf de ontwikkeling goed kan volgen.

Naast de projecturen zijn er in het lesrooster ook theorie-uren. Je krijgt dan les over een belangrijk kennisonderdeel. Bij wiskunde besteden we aandacht aan het werken met percentages en breuken en bij de talen krijg je les in grammatica en tekstbegrip. De opgedane kennis pas je vervolgens toe bij de projecten, waardoor het meteen in een rijke context wordt geplaatst. Je ziet dus meteen waar je voor leert en hoe je het toe kan passen in de praktijk.

Aan het einde van elke periode krijg je een rapport waarop staat hoe het gaat op het gebied van kennis én vaardigheden. Ben je al zelfstandiger geworden? Kun je al beter samenwerken en kun je goed reflecteren en dus jouw eigen sterke en verbeterpunten benoemen?

De driejarige Expeditie-periode sluit je af met een meesterproef, waarbij je in een groepje onderzoek doet naar een zelfgekozen onderwerp. Alle vaardigheden komen hierbij aan bod en het is mooi om te zien hoe trots de leerlingen aan de ouders presenteren over hun onderzoek. De ouders zijn vaak nog trotser.