De leerlingen leren dus zichzelf én de wereld van studie en beroep kennen. Ze ontwikkelen keuzevaardigheden en maken uiteindelijk keuzes in hun (school)loopbaan. Gelukkig hoeven ze dat niet alleen te doen. De ouders, de mentor en de decaan helpen ze op weg!
In jaar 1 en 2 van de onderbouw werken de leerlingen in hun mentorlessen aan het verkennen van hun zelfbeeld. De mentoren weten hoe belangrijk het is jezelf goed te kennen om de juiste keuzes te kunnen maken.
In jaar 3 geeft de decaan samen met de mentor een aantal keuzelessen over de profielkeuze in jaar 4 aan de hand van de methode Qompas profielkeuze. De mentor en de decaan begeleiden de leerlingen binnen dit programma. Samen houden zij tijdens de lessen tussentijdse gesprekken in kleine groepjes of doen ze groepsopdrachten om het beeld van de leerling en zijn of haar keuzemogelijkheden helder te krijgen. Soms worden er testen buiten de methode Qompas profielkeuze afgenomen om het beeld van de capaciteiten, interesses en schoolbeleving van een leerling compleet te maken. Bovendien krijgt de leerling een individueel advies van de vakdocenten én van de hele docentenvergadering samen over welk profiel en welke vakken haalbaar zijn. Aan het einde van de hele cyclus maakt de leerling zijn keuze. De beroepsgeoriënteerde stage in klas 3 wordt gebruikt om zicht te krijgen op een bepaald beroep en de vereisten daaraan.
In de Tweede Fase werken de leerlingen met hun mentoren aan LOB in hun mentorgroep, zowel op groeps- als op individueel niveau. De mentor houdt de voortgang van het studiekeuzeproces bij en de decaan zorgt voor de aanlevering van informatie over vervolgstudies. Daarnaast werken de leerlingen zelfstandig aan het PTA LOB: per leerjaar moet een minimaal aantal LOB-activiteiten worden ondernomen door de leerling om over te kunnen gaan naar het volgende leerjaar. Per activiteit leggen zij verslag binnen de lesgroep LOB in SOM én doen zij verslag in de contacturen met de mentor. Wanneer er in een leerjaar van de Tweede Fase een stage wordt gelopen, dan wordt die aangegrepen om persoonlijke kwaliteiten in kaart te brengen.
Leerlingen die vastlopen en er met hun mentor niet uitkomen, worden doorverwezen naar de decaan. Hij of zij helpt de leerling verder in het keuzeproces. Ook vertelt de decaan je alles over studiefinanciering, werving en selecties, etc. Daarnaast organiseren de decanen diverse voorlichtingsavonden, zoals de TBL oud-leerlingenbank en de beroepenvoorlichtingsavond (samen met Maaslandcollege en het Mondriaancollege). Ook werken ze mee aan de Regionale Voorlichtingsavond op het St. Janslyceum in ’s-Hertogenbosch.
De decanen zijn te vinden in kamer in 0.28, waar je van harte welkom bent. Je kunt altijd even langslopen om te kijken of ze tijd voor je kunnen maken. Om er zeker van te zijn dat je er terecht kunt, is het verstandig een afspraak te maken. Een e-mail naar één van de decanen volstaat.
Decanen:
Eric van den Bogaart – e.vandenbogaart@hethooghuis.nl
Jos de Ridder – j.deridder@hethooghuis.nl