Internationalisering op het TBL

Door de veranderende pluriforme samenleving, de internationale oriëntatie van Nederland en de ‘krimpende wereld’, hebben onze leerlingen nu en in de nabije toekomst een steeds wijdere oriëntatie op het gebied van studie en beroep. Dit betekent voor ons onderwijs dat wij onze leerlingen hierop dienen voor te bereiden. We helpen ze een open houding aan te nemen t.a.v. deze ontwikkelingen. En helpen ze met het verwerven van competenties die noodzakelijk zijn om in een mondiale samenleving te functioneren.

Internationalisering is daarom een onmisbaar en integraal onderdeel van ons onderwijsprogramma.

Definiëring internationalisering

Internationalisering in ons onderwijs omvat alle les- en buitenlesactiviteiten die bijdragen tot het kunnen functioneren in een mondiale samenleving. De activieiten leiden tot een houding van openheid, begrip en respect voor de pluriforme Nederlandse samenleving en andere culturen in de wereld.

Doelstellingen

Om het bovenstaande te kunnen realiseren hebben we een zevental doelen geformuleerd. Deze doelstellingen zijn gerelateerd aan de pijlers van ons schoolplan.

Onderwijsleerprocessen centraal stellen:

1. De leerlingen hebben ruime kennis van vreemde talen en culturen.
2. Leerlingen hebben een brede (internationale) oriëntatie op het gebied van de verschillende kunstuitingen, zoals: bouwkunst, schilderkunst, muziek en drama.
3. Leerlingen hebben kennis van Europese en wereldorganisaties op het gebied van onderwijs, handel en internationaal recht.
4. Leerlingen hebben de vaardigheid om zich in een vreemde omgeving te bewegen en daarbinnen ook te communiceren.
5. Leerlingen zijn vaardig in het onderzoeken en ontdekken van de verschillen tussen de eigen normen en waarden en die van andere culturen.
6. Leerlingen hebben een open, kritische en respectvolle grondhouding naar andere samenlevingen en culturen.
7. Leerlingen vormen zich een mening t.a.v. andere gewoonten en gebruiken en weten die genuanceerd en respectvol te uiten.

Internationalisering in de onderbouw

In alle leerjaren is aandacht voor internationalisering bij verschillende vakken en bij vakoverstijgende activiteiten in de activiteitenweken. Een aantal van deze activiteiten:
• excursie naar Aken in 2 havo/vwo
• excursie naar Lille en Ieper alle derde klassen

Internationalisering in de bovenbouw

De leerlingen van 4 havo en 5 vwo gaan in activiteitenweek 3 vijf dagen naar een Europese bestemming. Aan het begin van het schooljaar krijgen de leerlingen een brief met informatie over de bestemming en van alle leerlingen wordt verwacht dat zij deelnemen aan de buitenlandse reis. Verschillende vakken zullen tijdens de lessen refereren aan de
reis en er kunnen voorbereidende opdrachten tijdens lessen worden gemaakt.
Als er bijzondere omstandigheden zijn, kan een mentor ermee akkoord gaan dat een leerling een programma in Nederland volgt. Er is dan elke dag een uitstap om aan het einde van de dag weer thuis te kunnen zijn.

Leerlingen uit 4 havo en 4 vwo kunnen in het voorjaar deelnemen aan de reis naar Taizé. Deze reis is optioneel en kan niet in plaats van de buitenlandse reis gedaan worden.