Havo/vwo Expeditie
Het Expeditie-onderwijs op het TBL is een driejarige brugperiode voor onderzoekende, leergierige en nieuwsgierige leerlingen met een havo, havo/vwo of vwo-advies.
Vind je het leuk te ontdekken en om zelf op onderzoek uit te gaan en vind je het fijn om met anderen samen te werken? Zoek je daarnaast graag het onbekende op en kun je goed zelfstandig aan de slag gaan? Dan zit je bij Expeditie op het TBL op de juiste plek.
De lessen
Tijdens de lessen werken we op een andere manier. Met het team van docenten en de input van de leerlingen ontwerpen we projecten die betekenisvol en herkenbaar zijn. We creëren verschillende (actieve) werkvormen en laten leerlingen samen leren. De docent heeft hierbij een coachende rol door groepjes op weg te helpen en hen te voorzien van feedback. Uiteraard is er tijdens de les ook ruimte voor uitleg van theorie. Leerlingen zijn dus minder aan het luisteren naar instructie en meer zelf aan het werk.
Expeditie-uren
Eén dagdeel per week krijgen leerlingen les aan de hand van modules, waarbij vaak de verbinding met de omgeving wordt gezocht. Klas 1 leert hoe er bij een project wordt gewerkt en hiervoor wordt een bezoek aan het gemeentehuis gebracht. Dtv komt vertellen hoe je het best kunt filmen en monteren. Het wereldnatuurfonds probeert samen met de leerlingen de biodiversiteit in de eigen achtertuin te vergroten. In klas 2 en 3 komen thema’s aan de orde, zoals burgerschap, politiek en wordt een klimaatconferentie georganiseerd. De laatste module is de meesterproef waarbij al het geleerde samen komt in een onderzoek en (groot)ouders worden uitgenodigd om naar de presentatie te komen luisteren.
Een dagdeel per week krijgen de leerlingen Expeditie-uren. Dit zijn uren waar aan de hand van modules wordt gewerkt. In klas 1 zijn deze praktischer van aard en in klas 3 worden onderzoeken naar een gekozen thema uitgevoerd. Hierbij wordt de verbinding met de omgeving gezocht, waar bezoeken worden gebracht aan bedrijven en instellingen.
Leerdoelen in plaats van cijfers
Bij Expeditie vinden we dat het leren gestimuleerd wordt door het geven van feedback in plaats van cijfers. Dit draagt bij aan betere leerprestaties, hogere motivatie en meer autonomie van leerlingen.
Aan de lesstof zijn leerdoelen gekoppeld en vervolgens geven leerlingen én docenten aan of leerdoelen behaald zijn. Hierdoor zijn er veel minder toetsen nodig om de voortgang van leerlingen te meten, want dat gebeurt tijdens elke les en elk project.
De groei van leerlingen wordt naast een leerdoelenoverzicht ook zichtbaar gemaakt met een vaardighedenrapport. Hoe presteert een leerling als het gaat om organisatie, meedoen, zelfvertrouwen en autonomie (OMZA)? Zijn de aandachtspunten van de afgelopen periode behaald en waar wordt de komende periode de aandacht op gevestigd?
De rapporten met feedback van docenten vormt de basis van het driehoeksgesprek met ouders.
Persoonsvorming door versterkt Kunst & Cultuur
Naast muziek en beeldende vorming, krijgen leerlingen in de brugklas een lesuur per week dans en een lesuur drama. Bij dans leren de Expeditie-leerlingen over de mogelijkheden binnen het eigen lichaam, zoals lichaamsbewustzijn en lichaamscontrole. In de lessen drama staan omgangsvormen centraal en wordt spelenderwijs geleerd hoe je klasgenoten kunt aanspreken, als zij de afspraken in het projectgroepje niet nakomen.
In de missie en visie van het Expeditie-onderwijs staat beschreven dat we weerbare en zelfverzekerde jongeren willen opleiden en dit staat bij dans en drama centraal.
Expeditieweek
Tijdens de Expeditieweek gaan de leerlingen een betekenisvolle challenge van een bedrijf of instelling aan die ze op de maandag tijdens het bezoek hebben ontvangen. Aan de hand van een stappenplan dat is beschreven in werkbladen, denken leerlingen (groepje van 3, gemengd met leerlingen uit klas 1, 2 en 3) na over hun dienst of product die ze op vrijdag presenteren tijdens de informatiemarkt. Leerlingen krijgen halverwege advies van de opdrachtgever als deze de school bezoekt.