De ondersteuningsstructuur op het TBL

Op het TBL is de mentor de spil in de ondersteuning. De mentor verdiept zich in jouw zoon of dochter en volgt gedurende het hele jaar de cijfers en het sociaal-emotioneel functioneren van jouw kind. In de vaklessen en de mentoruren is er klassikaal aandacht voor sociaal-emotioneel welbevinden en voor studievaardigheden, zoals leren plannen en organiseren.

Soms heeft een kind, kortere of langere tijd, extra begeleiding nodig. De mentor roept dan de hulp in van de begeleiders van onze trajectvoorziening. U kunt hierbij denken aan begeleiding op het gebied van dyslexie, autisme, AD(H)D, hoogbegaafdheid of sociaalemotionele problematiek. Tijdens overleggen van ons zorgteam of Zorg Advies Team wordt er besloten welke leerling gebaat is bij welke ondersteuning. Hierbij trekken we zo veel als mogelijk op met ouders/verzorgers en de leerling zelf.

Op het TBL wordt gewerkt in een ondersteuningsstructuur die wordt aangestuurd door een teamleider Zorg. Deze werkt nauw samen met de ondersteuningscoördinator en de orthopedagoog, die de ondersteuning van leerlingen op het TBL uitvoeren.

Vorm

Samen met de leerlingbegeleiders van het TBL (dyslexie, AD(H)D, ASS, sociaal-emotioneel welbevinden zoals faalangst en weerbaarheid) wordt begeleiding gegeven aan de leerlingen die hiervoor in aanmerking komen via bespreking in het ondersteuningsteam. Indien het ondersteuningsteam van het TBL hulp inroept van externe deskundigen, dan noemen we dat het ZAT (Zorg Advies Team). U kunt daarbij denken aan:
• een schoolondersteuner (vanuit het Samenwerkingsverband)
• aansluitfunctionaris vanuit Ons Welzijn
• de leerplichtambtenaar
• de politie-adoptant.

Indien er ZAT (Zorg Advies Team)overleg plaatsvindt vragen we altijd tevoren om schriftelijke toestemming van de ouders/verzorgers of ouders en verzorgers moeten aanwezig zijn.