Algemeen
Aan het begin van het schooljaar wordt iedereen op de hoogte gesteld van de bevorderingscriteria (examenreglement). Over de bevordering/doubleren/afstromen van de leerlingen aan het einde van het schooljaar beslist de rapportvergadering onder voorzitterschap van de teamleiders/rector.
Ouders kunnen in beroep gaan tegen een door de rapportvergadering genomen besluit. Zij dienen er dan voor te zorgen dat de rector het schriftelijk verzoek uiterlijk drie werkdagen na een schriftelijke bekendmaking van de beslissing door de rapportvergadering, ontvangen heeft.
De rector zal nagaan of de procedures correct zijn doorlopen en of er sprake is van nieuwe, niet eerder bekende feiten. De ouders kunnen hun bezwaar toelichten. Een beslissing zal zo spoedig mogelijk worden genomen en medegedeeld aan de ouders.
De school verlaten
Leerlingen die na twee jaar in dezelfde klas te hebben gezeten niet bevorderd kunnen worden, moeten van afdeling veranderen. Dat geldt ook voor leerlingen, die in drie jaar geen twee klassen van dezelfde afdeling met goed gevolg hebben doorlopen. Tevens kunnen leerlingen een bindend advies van de rapportvergadering krijgen om van afdeling te veranderen. Zij gaan van havo naar vmbo, van vwo naar havo. Voor vmbo-leerlingen geldt dat ze in dat geval de locatie TBL moeten verlaten en over moeten stappen naar een van de andere scholen van Het Hooghuis waar wel vmbo aangeboden wordt.
Over het bovenstaande kan in principe niet worden gediscussieerd. In bepaalde gevallen kan een uitzondering worden gemaakt. Daarbij moet gedacht worden aan langdurige ziekte of een bijzondere gezinssituatie.
Rapporten
Drie maal ontvangen de leerlingen een rapport, m.u.v. de eindexamenkandidaten. De rapporten worden aan de leerlingen meegegeven, dus niet per post verzonden. Aan het einde van het schooljaar krijgen degenen die niet bevorderd zijn persoonlijk bericht van de mentor of van de teamleider.
Ouders kunnen de vorderingen van hun zoon/dochter volgen via het ouderportaal SOMtoday. Hiervoor krijgen alle ouders een wachtwoord. Daarnaast is er regelmatig contact tussen school en ouders. Ouders kunnen, als daar aanleiding voor is, ook buiten de ouderavonden om contact zoeken met de mentor over de vorderingen van hun kind. Met betrekking tot de informatie in het ouderportaal moet wel worden opgemerkt, dat hieruit geen zekere conclusies zijn af te leiden ten aanzien van de rapportcijfers.
Het staat ouders altijd vrij om contact op te nemen met vakdocenten of mentor om naar cijfers en achtergronden van cijfers te informeren (voor leerlingen jonger dan 18 jaar).
Rapporten/bevordering in de Tweede Fase
Leerlingen die in de Tweede Fase havo/vwo zitten, krijgen net als alle andere leerlingen rapporten mee op dezelfde momenten in het jaar. Er zijn echter een aantal verschillen.
In het programma dat de leerlingen in de Tweede Fase krijgen aangeboden, zitten vakken waar de capaciteiten met een cijfer worden beoordeeld, maar er zijn ook vakken waar de capaciteiten met een letter (o, t, v, g) beoordeeld worden. Voorbeelden uit de laatste categorie zijn de vakken ckv, Masterclass Academische voorbereiding en lichamelijke oefening. Verder bestaat het programma van de Tweede Fase uit toetsen, praktische opdrachten en handelingsdelen.
Voor toetsen en praktische opdrachten worden cijfers gegeven. Voor een deel tellen die ook al mee voor het uiteindelijke schoolexamen. Voor de planning van de toetsen en praktische opdrachten en de weging van de cijfers, verwijzen we naar de PTA’s en toetsenkalender die alle leerlingen aan het begin van het schooljaar ontvangen.
Onder handelingsdelen verstaan we onderdelen van het programma die ‘naar behoren’ gedaan moeten zijn. Als aan het eind van het schooljaar blijkt dat een leerling daar nog niet alles van afgerond heeft, wordt hij in de rapportvergadering altijd besproken. Er wordt dan bekeken wat er nog gedaan moet worden. Hij moet dan in de laatste schoolweek voor de vakantie op school komen werken om zijn handelingsdeel alsnog af te ronden. Doet hij dat op tijd en naar behoren, dan wordt hij alsnog bevorderd.
Als een leerling bevorderd is, maar naar het oordeel van de docenten tijdens de vergadering te weinig basis heeft om goed te kunnen starten in het volgende schooljaar, kan hij een studieadvies krijgen.
Titus Brandsmalyceum
Molenstraat 30, 5341 GD Oss
Tel 0412 224180
infotbl@hethooghuis.nl
Twitter @tbl_oss
Facebook Titus Brandsmalyceum
Instagram TBL_Oss