De loopbaanoriëntatie en -begeleiding op het TBL is er op gericht de leerling goed voor te bereiden op de wereld na het TBL. De leerlingen leren daarbinnen zichzelf én de wereld van studie en werk kennen. Ze ontwikkelen keuzevaardigheden en maken uiteindelijk keuzes in hun (school)loopbaan. Gelukkig hoeven ze dat niet alleen te doen. De ouders, de mentor en de decaan helpen ze op weg!
In jaar 1 en 2 van de onderbouw werken de leerlingen in hun mentorlessen aan het verkennen van hun zelfbeeld. De mentoren weten hoe belangrijk het is jezelf goed te kennen om de juiste keuzes te kunnen maken.
In jaar 3 geeft de decaan een aantal voorlichtingen en werkt de mentor met de klas aan een aantal keuzelessen over de profielkeuze voor jaar 4. In sommige klassen wordt gewerkt aan de hand van de methode Qompas profielkeuze, andere klassen volgen een zelf ontwikkeld pilotprogramma LOB. De mentor begeleidt de leerlingen binnen dit programma en houdt tijdens de lessen in kleine groepjes tussentijdse gesprekken of doet groepsopdrachten om het beeld van de leerling en zijn keuzemogelijkheden helder te krijgen. Soms worden er testen buiten de methode afgenomen om het beeld van de capaciteiten, interesses en schoolbeleving van een leerling compleet te maken. Bovendien krijgt de leerling een advies van
de vakdocenten individueel én van de hele docentenvergadering samen over welk profiel en welke vakken haalbaar zijn. Aan het einde van de hele cyclus maakt de leerling zijn keuze. De beroepsgeoriënteerde stage en de centraal georganiseerde Osse Jongeren Bedrijvendag in klas 3 worden gebruikt om zicht te krijgen op een bepaald beroep en de vereisten daaraan. Indien mogelijk wordt ook klassikaal een bezoek gebracht aan een instelling voor hoger onderwijs.
In de Tweede Fase werken de leerlingen met hun mentoren aan LOB in hun mentorgroep, zowel op groeps- als op individueel niveau. De mentor houdt de voortgang van het studiekeuzeproces bij en de decaan zorgt voor de aanlevering van informatie over vervolgstudies. Daarnaast werken de leerlingen zelfstandig aan het PTA LOB: per leerjaar moet een minimaal aantal LOB-activiteiten worden ondernomen door de leerling om over te kunnen gaan naar het volgende leerjaar. Per activiteit leggen zij verslag binnen de lesgroep LOB in SOM én doen zij verslag in de contacturen met de mentor. Wanneer er in een leerjaar van de Tweede Fase een stage wordt gelopen, dan wordt die aangegrepen om persoonlijke kwaliteiten in kaart te brengen.
Leerlingen die vastlopen en er met hun mentor niet uitkomen, worden doorverwezen naar de decaan, die de leerling verder helpt in zijn keuzeproces. Ook kan de decaan je alles vertellen over studiefinanciering, werving en selecties, etc. Daarnaast ondersteunen de decanen de leerling die tijdens hun schoolloopbaan doorstromen naar een ander onderwijstype.
Iedere maand wordt de LOB-nieuwsbrief, bedoeld voor klas 3 t/m 6, vanuit het decanaat verstuurd naar ouders, mentoren en leerlingen met het laatste nieuws, Open Dagen, LOB activiteiten etc. De mentor neemt deze nieuwsbrief tijdens het contactuur door met zijn/haar mentorgroep.
Daarnaast organiseren de decanen diverse voorlichtingsavonden, zoals de TBL oud-leerlingenbank en de beroepenvoorlichtingsavond (samen met Maaslandcollege en locatie Mondriaancollege). Ook werken ze mee aan de Studiemarkt073, een regionale voorlichtingsavond gehouden in ’s-Hertogenbosch.
De decanen zijn te vinden in kamer in 1.06, waar leerlingen van harte welkom zijn. Leerlingen kunnen altijd even langslopen om te kijken of de decanen tijd voor ze hebben. Om er zeker van te zijn dat de decanen tijd hebben, is het verstandig een afspraak te maken. Een e-mail of een bericht in Teams naar één van de decanen volstaat.
Decanen:
Eric van den Bogaart – e.vandenbogaart@hethooghuis.nl
Jos de Ridder – j.deridder@hethooghuis.nl